LCHF och Medelhavsdiet!

Gå ner i vikt

Viktnedgång med LCHF och andra metoder

När jag behöver gå ner i vikt väljer jag helst LCHF eller ibland pulver med max 5% kolhydrater. Det hade Naturdiet men affärerna ville inte ta in den så de finns inte längre tyvärr. Naturdiet har färdiga 2-deciliters förpackningar nu.

Kolla med  hjälp av matkalkyl.se eller använd Lifesum-appen vad du verkligen äter. Ibland äter man mer än man tror.

LCHF

LCHF är egentligen ingen diet utan mer en livsstil. Vill dugå ner i vikt måste du äta enligt strikt LCHF och i princip bara äta fisk, kött, smör o ovanjordgrönsaker samt avokado, oliver, majonnäs. Kolla med  hjälp av matkalkyl.se. Eller använd Lifesum-appen.

5:2

Att fasta 2 dagar i veckan med max 500 kcal för kvinnor och 600 för män och i övrigt äta enligt LCHF är en jättebra snabbantning! Banta vissa dagar har funnits ett tag. Hittade denna bok i en bokhylla på Bishops arms och den var skriven 1988.

Dash-dieten

En av de nyare metoderna med en viktminskning på 1/2 – 1 kg/vecka heter Dash-dieten. Kosten är rik på frukt, grönsaker och magra mjölkprodukter. Man ökar intaget av mineralerna kalcium, kalium och magnesium. Detta sammantaget med fiberrik diet och ett lågt fettintag ska göra nytta. Men jag tror inte på lågt fettintag.

Dukan

Snabbdiet ”Dukan-dieten” som lovar mycket:
Fas 1 max 1 vecka:
Bara proteiner: ägg, yoghurt, keso, kött, fågel och fisk, även smörgåsmat med lite fett

Fas 2: Tills du uppnått din vikt Proteiner + grönskaker som växer ovan jord + morot, kronärtskocka och rödbetor någon gång (LCHF!)

Fas 3: Efter viktnedgången Proteiner + grönsaker + kolhydrater 1 proteindag i veckan resterande dagar: Proteiner och grönsaker enligt ovan + 1 portion frukt, 2 skivor fullkornsbröd, 40 gr ost/dag + 1 portion pasta/potatis och 1 glas vin/vecka

Fas 4: Alltid 1 proteindag i veckan (helst samma veckodag varje vecka) annars vanlig mat

Det finns många metoder att snabbt komma igång. Gemensamt är dock att man inte bör fortsätta under mer än ca 2-3 veckor för maximal effekt och för att man inte skall få näringsbrist. Komplettera gärna med muktivitamintablett under tiden.

Motion

Motion går inte att komma runt om man skall må bättre. Bara 15-30 minuters promenad om dagen, helst i dagsljus, förbättrar hälsan och hjälper viktminskningen på traven. Dock går man ner i vikt utan motion också om man skippar kolhydraterna.

En supereffektiv metod:

Varje dag

2 Ägg och 1 pkt bacon.

1 burk keso med tex tonfisk eller makrill

drick mycket vatten!

Frukost eller lunch kan bytas ut mot min nyttiga superdryck:

Mixa saften av 1 citron, 1/2 broccolihuvud, spenat, 1 avokado, frysta bär som hallon och jordgubbar (min mixer klarar inte jordgubbar utan upptining) 1 msk linfrö, 1 msk chiafrö. Fyll på med vatten så det blir drickbart. Om jag gör för mycket häller jag det i en flaska till dagen efter.

OBS Glöm inte dricka mycket vatten!!

Andra metoder 1 Gå ner 4-7 kg på två veckor!

Jag går ner ca 4 kg och det är en bra metod att starta bantning med för man förlorar ganska snabbt hungerskänslorna. Efter senaste omgången förra våren behöll jag en viktminskning på ca 2 kg över hela sommaren. De är inkluderade i mina 10 kg. Man kan inte gå ner tio kg på denna metod men jag tror inte att den är så dum för att bryta dåliga vanor innan man går över tex till LCHF.

Dag: 1 + 8 Frukost: 1 kkp kaffe
Lunch: 2 hårdkokta ägg, spenat, 1 tomat
Middag: 1 stor biff, sallad m olja + citron

Dag: 2 + 9 Frukost: 1 kkp kaffe
Lunch: Stor biff + sallad + 1 frukt
Middag: 1 skiva skinka, 2½ dl naturell yoghurt

Dag: 3 + 10 Frukost: 1 kkp kaffe + rostat bröd
Lunch: kokt spenat, 1 tomat, 1 frukt
Middag: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad

Dag: 4 + 11 Frukost: 1 kkp kaffe + rostat bröd
Lunch: 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten burk Keso (250 gr)
Middag: 1 burk fruktsallad (t.ex. cocktail), 2½ dl yoghurt

Dag: 5 + 12 Frukost: stor riven morot med citron
Lunch: 1 stor mager fisk med citron, liten smörgås
Middag: 2 hårdkokta ägg, stor riven morot

Dag: 6 + 13 Frukost: Kaffe, sockerbit, rostat bröd Lunch: kyckling, sallad Middag: 2 hårdkokta ägg + stor riven morot

Dag: 7 Frukost: En kopp te utan socker Lunch: 1 bit grillat kött, 1 kiwi  Middag: —

Andra metoder 2

Scarsdale

Dag: 1 + 8 Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd  Lunch: Kallt magert kött, tomater  Middag: Fisk eller skaldjur, blandad sallad, 1 skiva rostat bröd, grapefrukt

Dag: 2 + 9 Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd  Lunch: Fruktsallad osockrad, obegränsat  Middag: Hamburgare, grillad på magert kött, tomater, sallad, selleri, brysselkål eller gurka

Dag: 3 + 10 Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd  Lunch: Tonfisksallad med mager dressing, blandade grönsaker, grapefrukt  Middag: Grillade kalvkotletter utan fett, sallad, tomater, gurka och selleri

Dag: 4 + 11 Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd  Lunch: 2 ägg, tomater, squash eller haricots verts, keso, rostat bröd, 1 skiva Middag: Grillad kyckling utan fett, spenat, haricot verts och paprika

Dag: 5 + 12 Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd Lunch: 1 skiva rostat bröd, mager ost, spenat Middag: Fisk eller skaldjur, blandad sallad, 1 skiva rostat bröd

Dag: 6 + 13 Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd  Lunch: Fruktsallad osockrad, obegränsat  Middag: Grillad kyckling utan fett, sallad, tomater, grapefrukt

Dag: 7 + 14  Frukost: 1/2 grapefrukt och en skiva rostat bröd Lunch: Grillad kyckling utan fett eller kalkon, tomater, morötter, kokt vitkål, blomkål eller broccoli, grapefrukt Middag: Grillat oxkött utan fett, sallad, gurka, selleri, tomater och brysselkål

Klicka runt på länkarna för att få tips.

kontakta mig på ingmarie@bantar.se